Min '87 300GD - prosjektet

More
12 years 10 months ago #1483 by Roar Sæther
Skal motorbytte foregå på Fosen, blandt Fosens beste? :woohoo:

I så fall blir jeg deltagende!!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1484 by Bjørnar K
Det medfører riktighet :)
Vi har satt opp deg som ansvarshavende på den jobben Roar :) :)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1485 by Roar Sæther
Bare hold meg unna kjølinga, så er det helt greit :P

Blir godhelg, detta B)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1492 by eesp
Replied by eesp on topic Min '87 300GD - prosjektet
Radiatoren er så sliten fra før (skal skaffe ny neste gang jeg er i Tyskland, tenker jeg) at det neppe kan bli verre. For varm har den allikevel aldri blitt.. ;)

Blir ihvertfall greit å få i en motor som fungerer som den skal, så blir det god stemning.. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #1547 by eesp
Replied by eesp on topic Min '87 300GD - prosjektet
Oppdatering 1:

Motoren ble skiftet i pinsen. Det forløp uten noen komplikasjoner, og nå går bilen som en klokke, lettstartet uten noen røykutvikling, og forbruket er på mer anstendig nivå enn med den delvis kaputte motoren.

Oppdatering 2:

På vei hjemover fra Stjørdal til Elverum oppdaget jeg at det ble veldig sølete foran på venstre side. Riktig, en oljekjølerslange hadde sprukket. Nødreparasjon med en sykkelslange-bit (hadde heldigvis en punktert sykkelslange liggende) og et par slangeklemmer førte til at lekkasjen ble holdt såpass i sjakk at jeg kom meg de 40 milene til Elverum uten å måtte etterfylle olje.

Oppdatering 3:

Vel ankommet Elverum og med litt fri og greit vær fikk jeg muligheten til å kaste meg litt over litt ymse småtteri. Hadde et sett til oljekjølerslanger liggende fra den gamle motoren, så byttet slangen slik at lekkasjen forsvant. 123-slanger er ikke optimalt (den nedre kræsjer med styresnekken), men skal sjekke med Hydroscand om de har riktige koblinger til å lage slanger som er mer passende på G-wagen etterhvert. Enn så lenge funker det. :)

Har også vasket vekk oljesølet og fjernet løs lakk med turbodyse på høytrykk, så da fikk jeg konstatert at jeg trenger nytt hjørne på høyre side også, da det er masse hull rundt påfyllingen.

Ellers tok jeg ned tanken i dag, tømte den, fant ut at silen i tanken var så å si tett av dieseldyr. Skal steame tanken utvendig og se hvor ille den er, om det er noe å fikse på eller om jeg bør se meg om etter en erstatning.

Videre har jeg plukket ut litt tepper baki bilen for rengjøring, skrudd ut alle små, rustne skruer i f.eks. innstegslister og bytter med ditto rustfrie. Satser på å få skiftet bakfjærer og sett på bakbremsene etterhvert også slik at til slutt bare forakselen står igjen som "hovedprosjekt".

Det ene kameraet mitt har minnekortet konket på, det andre finner jeg ikke laderen til, så er foreløpig dårlig med bilder, men det kommer vel bedre tider etterhvert for det også, vil jeg tro.. ;)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago - 12 years 9 months ago #1605 by eesp
Replied by eesp on topic Min '87 300GD - prosjektet
Da har jeg fått gjort litt ihvertfall. Noen ting som ikke er tatt bilde av, som å fjerne litt løs lakk her og der der det er rustflekker, så har jeg tatt av tanken og konstatert tre rusthull i den, og så har jeg fått skiftet fjærer bak. Det var en særdeles enkel jobb, tror jeg brukte en snau time når jeg tok meg god tid.. :P

Sånn så de gamle fjærene ut - den ene var litt brukket og biten borte, den andre skikkelig brukket og ihvertfall to biter lå der ennå:



Og sånn ble høyden etter å ha byttet, det var en vesentlig forskjell:



Fjærene er av merke Spidan og skal tilsvare de gul/orange originalfjærene. :)

'94 350GD (med '81-ramme)
Last edit: 12 years 9 months ago by eesp.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2338 by eesp
Replied by eesp on topic Min '87 300GD - prosjektet
Er ekstremt dårlig til å oppdatere, men bilen er ihvertfall nå godkjent med originale alufelger og original alufelg-dekkdimensjon, 3500 kg tilhengervekt, EU-klar og står nå kun i påvente av 2012 så jeg kan hente ut skiltene.. :D

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2431 by eesp
Replied by eesp on topic Min '87 300GD - prosjektet
Bildet er tatt nyttårsaften, altså før snøen kom her på østlandet, men nå er det ihvertfall en del snø her også.. ;)

Fikk på skilter 4. januar og bilen går som en klokke. Har kjørt noen titalls mil, alt fungerer helt fint unntatt en pipende kupévifte. Ingen problemer overhodet med drivverk. Motoren ble funnet under en presenning hos en skrotnisse og har nok gått rundt 4-500000, så det er ikke verst. Starter lett, går pent og faktisk ganske sprek også. :)

De nye vinterdekkene (Blizzak DM-V1) fungerer også meget bra, godt fornøyd her. Nå er det bare å kjøre, nyte og ta litt småtteri etterhvert som anledningen byr seg. Satte på et par ekstralys jeg hadde liggende - montert i de originale festene, med 55w xenon er fjernlyset intet annet enn rått!

Det er egentlig rust som er hovedproblemet nå - bilen er praktisk talt rustfri under, men bakhjørnene og innvendig frontruteramme, innfestingen til bakerste dør samt venstre bakdør er helt slutt.



'94 350GD (med '81-ramme)
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.061 seconds
Powered by Kunena Forum