G19

More
10 years 9 months ago - 10 years 9 months ago #4796 by arnfinnr
G19 was created by arnfinnr
Min MB 280GE fra 1986. Bilen er opprinnelig fra Oslo men skal ha gått noen å i Nord-Norge. Iflg forrige eier som var fra Sortland har den gått en stund i Harstad-regionen. Foreløpig har jeg funne nokså "lite" rust, kun samtlige kanaler som er rustet bort, den ene bakdøra og noen småhuller i bagasjerommet. Ingenting som ikke kan fikses.



-


-
Første punkt på agendaen etter å ha haltet vel 140 mil fra Sortland til Oppaker er å finne ut hvorfor den går så vanvittig dårlig. De føste timene på vei sørover turte jeg rett og slett ikke å presse den over 60 km/t. Ikke at den ville gå særlig mer, jeg husker godt nedoverbakkene der jeg kom opp i hele 80 km/t, men husker enda bedre alle bakkene jeg måtte helt ned i 1-gir for å komme opp. For en lidelse!!

Dette er jo en bensiner og hvis gnist og kompresjon fungere som det skal er det fuel den trenger, massevis av fuel. Etter å ha skrudd ut pluggene og analysert de var det tid for kompresjonstest. Litt spent på resultatet siden jeg ikke hadde bruk for kostnaden med toppoverhaling akkurat nuh. Nå gjelder det å overbevise konemor om at dette var et godt kjøp ;)


Nokså fornøyd med kompresjonstesten. 3-ern litt høy og 5-ern litt lav, men greit nok tror jeg.

Satt i nye plugger og forventet selvsagt litt forbedring og jeg fikk rett. Det ble med det, "litt". Det gnister når det skal, så da må det være mengden suppe som ikke er tilfredsstillende. Fikk bestilt ny bensinpumpe og samtidig filter til både bensin, olje og luft. Skulle gjerne hatt bilde av pumpen jeg fant og oppfinnsomheten som var brukt i å klemme den inn under tanken.

Jeg hadde stusset på hvorfor det gikk en vanlig hvit lampettledning fra terminal på indre venstre forskjerm, men når jeg skulle bytte bensinpumpen skjønte jeg jo det...
Dette var helt klart en nødløsning, men ikke som det skal være. Dermed var det bare å finne om rele til bensinpumpen fra fjernet eller ikke. Heldigvis hang den der den skulle men den virket selvsagt ikke. Next move; fikse rele/bestille nytt og evt legge opp ny kabel bakover.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 9 months ago by arnfinnr. Reason: skrveleif

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4797 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
Det er visstnok ikke helt uvanlig at loddinger i rele som er 25-30 år gamle har en tendens til å løsne. Når jeg åpnet reléet så alt ut til å være i skjønneste orden, ingen eir/irr, og ingenting som ser brent ut. Problemet er å klare å se med det blotte øye hvorvidt loddinger er løsnet. Mine godt over 40 år gamle øyne kunne i allefall i se noe, verken med eller uten briller. Jeg hadde ikke noe forstørrelsesglass liggende men hadde jo kameraet; hva om jeg tok et godt nærbilde og zoomet inn på hver enkelt lodding? Som tenkt så gjort.



Med zoom var det nokså kurant å se brudd i minst 2 loddinger.
Disse ble loddet på nytt og violá: Reléet funger som nytt igjen!

RITSJ! Bort med alle gamle nødløsninger og på med ny bensinpumpe, gjennomspyling av bensinrøene og på med nytt bensinfilter. Prøveturen ble selvsagt en oppløftende opplevelse. 280-en kjentes enda litt sprekere ut, men hadde fremdeles ikke den futten jeg hadde forventet av en 2.8 liter bensinmotor.


Er uansett fornøyd med å ha lært noe nytt om reléer og at det noen ganger kan være mulig å fikse de.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 7 months ago #4798 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
På plass i sitt nye hjem



Nytt, midlertidig panseremblem



Felgene er ikke akkurat i "mint condition"



Rusthull



Mer rusthull



Enda mer rusthull



Bakdøra er forsøkt sveist nederst, ikke helt vellykket. Fjerning av gummimasse pågår



Enda mer rust




Ikke akkurat farlige hull nei, mer skjønnhetsfeil, men hyggelig å få bort de som skjærer som værst i øynene :lol:


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 7 months ago by arnfinnr.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 9 months ago #4799 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
I gammel, daukjørt bensinmotor samler det seg opp slagg og dritt som til slutt vil påvirke motorens ytelse. For ikke å snakke om avleiringer i smøresystemet.

Etter å ha googlet andres erfaringer bestemte jeg meg for å teste ut 2 ting. Innvendig motorvask og teflon oljetilsetning fra QMI. Kanskje flere enn meg som husker en tv-shop reklame fra 80-tallet der de startet 2 chevrolet-motorer, den ene med teflon tilsetning den andre uten. Så tappet de ut all oljen og lot de gå til det smalt. Dvs den med teflon smalt ikke, det bare fortsatte å gå, uten olje.

Jeg fant QMI hos Torshov bil.

Innvendig motorvask


Motorbehandling med PTFE (teflon)


Fulgte anvisningene på boksene. Tilsatte motorvasken gjennom røret til peilestaven mens motoren gikk og lot den gå i 30-40 minutter. Tappet ut olje og klumper(!) med dritt, skylte etter med litt billigolje fra Felleskjøpet. Tilatte så motorbehandlingen og la ut på prøvetur.


FYTTEGRISEN for en forskjell! Skjønte at noe positivt var skjedd allerede da jeg spant ut fra gårdsplassen, nå var det bare å finne seg en langstrekke :evil:

Motoren ble som ny, masser av krefter. Nå er det slutt på å måtte gire ned fra 5. bare fordi det kommer en liten bakke. Skal selvfølgelig ikke overdrive kraften, men du verden for en forbedring. For første gang på lenge fikk G-en igjen kjenne hvodran 120 km/t føles.

Nå er ikke 32" dekk lenger så utenkelig. Større hjul gir jo litt mer utveksling og da hjelper det jo med litt futt i maskineriet.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 9 months ago by arnfinnr.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 7 months ago #4800 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
Ble ferdig med dippejobben i går og fått G19 ut på gårdsplassen til lufting og tørking i solen.

Vi skal jo bruke bilen til ferieturen til Lofoten i år og da kan den ikke se ut som den gjorde. Spurte her på forumet om 32" ville passe uten modifiseringer og fikk råd fra Roar om det det ville gå helt fint - og det gjør det.

Nye dekk, nyoppussede felger og 7 lag med Plastidip gjorde susen for å få bilen ferieklar!


Nydippet gwagen med 32" BFG Mud Terrain KM2. Dekkene ble kjøpt og seipet hos Joakim Støen i Sandefjord som ga fantastisk bra service.

-

Jeg syns at grill og lykteringene gjør seg best i sort. Disse er også dippet.


4 gallons med Plastidip ble kjøpt inn fra xtremecar i Kolbotn. De var de eneste som kunne levere customfargen jeg ville ha. Tynner kjøpte jeg på Biltema. OK, så ble Plastidip'en en smule dyrere (dobbelt) enn standardfargene, men den lot seg skaffe og vi ble kjempefornøyd med fargen.

Ingredienser og rekvisita:
  • Plasti Dip
  • Xylene tynner
  • Wagner HVPL sprøyte
  • Silikonfjerner

Det gikk med ca 16 liter. La 5 strøk på taket og 7 på resten av bilen

Finishen er matt og kjennes myk - det er tross alt gummi. Tok et bilde foran for å prøve å vise litt finish også på nært hold.



Jeg er nå usikker på om jeg skal beholde fenderlistene som de er eller om de skal være svarte...



%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 7 months ago by arnfinnr.
The following user(s) said Thank You: Eon280

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago - 10 years 8 months ago #4902 by maelling
Replied by maelling on topic G19
Det er en flott bil du har der :) 280'n går som en kule den om alt virker riktig. Jeg tviler på at selve fuel injection er problemet, men det ser du på pluggene. Se etter fargen på dem, og det ser da ut som den får rikelig bensin. Jeg ville heller sett på tenningsanlegget, og sjekket om vakuum advance og alt det der virker som det skal. Med vakuum har jeg rundt 12 i fortenning på lavt turtall og max'er ut på 43. Tror en orginal 280GE ligger på 33 et sted, eller kanskje noe mer. Kompresjonen din ser da helt grei ut (minus 5'ern, men kan skyldes dårlig måling?), så tror ikke det er grunnen. Da noen servicer på motoren din, og ellers ventiljuster den. Bilen blir ganske lat om den får for lite bensin, og da særlig i mellomregisteret. Men bildet av pluggene dine var ikke helt godt til at jeg kan analysere dem. Men du får kjæle litt med 280'n din, så får du nok fart på den :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 10 years 8 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago - 10 years 7 months ago #4904 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
Maelling, takk for tilbakemeldingen!!

Ferieturen til Lofoten ble utvidet når det ble klart at både G'en og Polettaen kanskje ville klare turen (bank i bordet at de henger sammen helt hjem). Vi kjørte så mye som mulig utenfor vår vanlige kjørerute og fikk sett Femund, Trysil og Røros før vi slapp oss ned til E6 nordover.



4 timer etter oppstart hadde vi en stopp og vurderte faktisk å snu siden jeg syntes G'en ble tregere og tregere. Vi hadde ikke rukket prøvetur med vogna på slep og det var nok bare frykten for å slippe turtallet til som gjorde at det kjentes tregt i de lange oppoverbakkene opp mot Rørosfjellene. 4000 omdreininger hyler godt under panseret :)

Turen gikk til Finnmark og Sørøya. Fikk testet offroad kjøring på fjellet og virkelig testet egenskapene til bilen i terrenget. Ustyrtelig morsomt!

Vi kom til Lofoten i går og har fremdeles en liten uke igjen til vi er hjemme på Romerike.
Skulle gjerne møtt noen som har samme maskineri for å finne ut om det er mer å hente på motorsiden eller om den er som den skal være. Bensinforbruket et meget lavt, kommer over 1.1, selv med så hard kjøring som jeg tør. Mistenker derfor at den kunne vært sprekere.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 7 months ago by arnfinnr.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4906 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic G19
Den plastdippen gjorde virkelig susen. Håper den holder en stund. Synes det ser litt snålt ut når fenderlister og gummilister er lakkert, men det er vel en smaksak. Synes alt av gummi skal se ut som det er gummi. Denne plastdippen ser derimot annerledes ut enn lakk og derfor gir den også et annet inntrykk. Spennende teknikk som er ny for meg. :ohmy:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4907 by arnfinnr
Replied by arnfinnr on topic G19
Hey bimmerc! Vurderte frem og tilbake med fenderlistene og list på bakrutene men syns det gir et litt mer clean look. Dessuten er det jo fremdeles 100% gummi ;)

Når jeg blir lei av de grønne listene kan jeg bare dra plastidipen av.

Dippen har så langt holdt veldig bra. Regnet med at det skulle løsne på grillen, men det sitter som støpt. Jeg gjør selvsagt litt mer flid med bensinfylling enn ellers for å unngå søl. (just in case). Vet ikke om det bare er en myte at bensin løser opp dippen, så jeg skal dippe en jerrykanne og teste på så får vi se.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago - 10 years 8 months ago #4908 by maelling
Replied by maelling on topic G19
Det er ikke unaturlig at bilen legger seg på 4000 rpm og hyler avgårde oppover fjellet. Luften er tynnere der oppe, og bilen har max nm på rundt 4000 rpm. Det fine er at motoren liker seg på det turtallet. Den har ikke så mye nm, så noe voldsomt drag under 3000 rpm vil du aldri få, og du vil aldri få trøkk i ryggen, for det er grenser for hva man får til med så lite moment. Husk at bilen er tung og drar du ting etter, så må den høyt opp for å orke å dra. Motoren vil nok ikke svikte deg, selv om du har 2 tonn bakpå hengern. Jeg trakk min 280SE 4.5 på henger i 120 km/h opp lierbakkene, så 280'n er glad i å løpe om du lar den slippe seg løs på turtallet :)

1.1 liter mila virker da veldig lite, men du mener kanskje 2.1? heh. I første fall ville jeg gitt den litt mer bensin ved å skru en kvart runde med klokka på justeringsskrua, og ved andre fall får den i allefall godt med bensin. Husk at bensin kjøler. Menmen, jeg skal ikke gi noen råd uten å få gode bilder av pluggene. Men om bilen din går fint og godt, så er nok alt i orden ;) Følg med på oljemengden. Drar du tungt og på mye turtall, kan den godt svelge litt. Du får bare fylle på litt om nødvendig om du er på en skikkelig langtur.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 10 years 8 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.057 seconds
Powered by Kunena Forum