Feltvogn prosjekt

More
12 years 1 month ago #2808 by Naila
Replied by Naila on topic Feltvogn prosjekt
Bra jobbet, Roar : ) Arti at det er flere som satser på feltvogn. Blir arti å høre hva du synes om forskjellen i prestanda når du har fått ny maskinist ;)

Skal selv kjøre rundt endel i feltvogn i midten av mars på Nato-øvelsen i Nord-Norge : ) Alltid koselig sålenge det er en G-wagen :D

Commandowagen 37"

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2821 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Feltvogn prosjekt
Da er motoren satt inn i motorrommet, men ikke helt ferdig koblet. Mangler litt drivstoffslange og en reim til servoen. Ellers har jeg ikke skrudd mellomakslingen til transfer, og giroverføringen er ikke justert. Når dette er gjort og fronten montert er det klart for start og testtur :cheer:

Hilsen en noe sliten mekaniker på sofaen . . . . . . . :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2856 by ErikT
Replied by ErikT on topic Feltvogn prosjekt
På tide med en oppdatering.

Reiste ned til Roar på onsdag med plan om få gjort det siste på bilen slik at jeg fikk tatt den med opp igjen.

Da jeg kom ned hadde Roar festet mellomaksling og koblet litt videre.

Jeg begynte å trekke ledningen til pyrometeret og da oppdaget jeg det knistret da ledningen berørte motorblokka. Etter div feilsøking falt mistanken på dynamoen med diverse rare duppeditter bak. Antatt overledning. Roar tippet det var støyfilter men kjente ellers ikke noe til forsvarets vanntette dynamoer. Litt senere på kvelden ringte Øystein fra VTP tilbake (ca kl 2130. Takk, Øystein!) og han bekreftet dette.
Etter dette fjernet han filterene og koblet om og problemet var borte.
Alt dette tok jo en del tid (og at han monterte dynamoen feil 4 ganger hjalp jo ikke! :P :laugh: ).
Fronten ble montert og noe over midnatt begynte vi på giroverføringene og var ferdige ca kl 0100.....
Motoren ble startet første gang 2300-2400 og den startet med en gang jeg vridde om nøkkelen! :)

Problemet med reima til servoen var feil skive på pumpen. Denne byttet jeg mens Roar var på jobb. Kjørte så en rens av motor før olje og div filter ble byttet.

Tok så en kjøretur, hvor under turen bremsen "forsvant". Viste seg det var vakumpumpen som var gåen. Ble byttet.
Så ble det testkjøring med roar. og vi var ferdig for i kveld.


Det er noe smått igjen som må gjøres ferdig. Må fjerne ledning og kontakt til gammel motorvarmer, og legge opp den nye. Slange mellom luftfilter og turbo er en midl løsning. skal ha silikonslange med tilkobling for utåndingen av motoren.

Ett par bilder av motor:



Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2883 by ErikT
Replied by ErikT on topic Feltvogn prosjekt
Var i dag innom VTP for en ventiljustering og litt smøring.
Det var en ventil som satt for stramt/hardt. I tillegg sveiv den bare på 4 sylindere på tomgang. Årsaken ble antatt å enten være dårlig kompresjon i sylinder 1 eller ødelagt dyse i pumpe. Heldigvis viste det seg at det var dysen i pumpen som måtte byttes.

Så da var det bare å gå videre å planlegge de neste jobbene på bilen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2884 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Feltvogn prosjekt
Så nå sviver den som en symaskin, og starter som om det er en varm sommerdag, hver gang? :woohoo:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3020 by ErikT
Replied by ErikT on topic Feltvogn prosjekt
Ikke skjedd så mye her. 24v - 12v Omformer, pyrometer og turbotrykksmåler er operativ. Høyeste temp sett hittil på helt standard motor, er ca 520 grader i Oslofjordtunnelen over til Drøbak. Opp Lierbakkene ca 500.

Har også kjøpt nye felger til KM2'a. Borbet CW 8"x16". De er sølvfarga og planen er å enten lakkere eller pulverlakkere dem sorte. Og da få bilen godkjent hos biltilsynet med 285/75-16.
men er litt usikker på når de blir montert da det ser ut som skjermutbyggerne mine ikke vil være store nok til 285'ene på de felgene. De har 35mm forskjellig innpress i forhold til 7" stålfelgene som jeg har brukt til nå (og som går akkurat). Får se...... :(

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3023 by jeglent
Replied by jeglent on topic Feltvogn prosjekt
Hva måtte du gjøre for å få festet ASS setene i feltvogna?

Lenge tenkt på å gjøre det samme.

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3024 by ErikT
Replied by ErikT on topic Feltvogn prosjekt
De jeg satt inn var bolt-on. Kjøpte bolter/muttere/skiver på Clas da jeg ikke hadde de rette fra før.
Skru av feltvognsetene, skru av skinnene/rullene til å flytte feltvognsetene frem og tilbake. ASS setene ble så skrudd rett i det originale "vippe-oppsettet".

jeg demonterte også det øvre delen til geværstativet bak setet for å få bedre plass.

MEN pga varmeapparatet som står mellom setene i feltvogna må du bytte rundt stolene for å kunne få regulert ryggen på dem når de er montert. Dvs du må sette setet som står på passasjersiden i sivile, over på førersiden i feltvogna og vice versa.
The following user(s) said Thank You: jeglent

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3025 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Feltvogn prosjekt
Terje måtte ha breiere breddere enn orginalt for at de skulle dekke 285 dekkene på Borbet felgene. Han handlet ett bredere fra VTP.

Hvis ikke så vet jeg om noen sett med Islandsbreddere som kan gjøre jobben :laugh: De kan jo evt kappes smalere,slik at de ikke ruver så vedig, og evt kappes ned på lengden for at de skal passe med mindre hjul. Da ser det mye bedre ut.

Men det er vel nå du burde bestemme deg for hvilke hjul du virkelig vil ha på vogna :woohoo:

Hører jeg 37"??

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3026 by ErikT
Replied by ErikT on topic Feltvogn prosjekt
37" er per i dag ikke aktuelt. Har ikke de 25-30k det koster for noe som for meg vil bli en kosmetisk endring. Vil feks heller bruke penger på ei dieselpumpe...

Nye bredere hos VTP koster jo omtrent det samme som nye islandsbreddere montrert og er dermed ikke særlig aktuelt. ORC har breddere som er en tusenlapp eller to billigere men fremdeles dyrt

Skulle jeg ha montert islandsbreddere, ville jeg ha fått de kappet slik at de akkurat holdt med 37-12.5-17. Og dermed ikke sett så rart ut med 285.
Noen som vet hva som er minimum innpress med det 37" dekka for at man ikke skal i for mye innvendig?
285/borbet har en innpress på +5. Hadde jeg da montert 37" men -20 skulle da det dekket bare stikke ut ca 12mm mer enn 285en. med -12 ca 2cm. men måtte jeg hatt noen som bygget mer ut?
men minuset med alt dette er jo at jeg måtte bygge bredderene basert på hva jeg får tak i av felger til 37". OG måtte nesten kjøpe inn de felga også slik at jeg var sikker på at de var tilgjengelig når jeg evt trenger dem. Ellers kan jeg risikere at felgene jeg tok utgangspunkt i da jeg monterte breddere ikke er tilgjengelig når jeg evt vil 37" og at brederene på bilen blir for smale med de felga som jeg kan få tak i.



Foreløpig er det vel mest sannsynlig at jeg prøver å utvide de brederene jeg har med ca 5cm med mindre jeg finner noen rimelige brukte. Vil nok ikke se ut i måneskinn, men det får så være.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.056 seconds
Powered by Kunena Forum