Koplingsmystikk

More
9 years 10 months ago #5611 by TTGJ
Koplingsmystikk was created by TTGJ
Motoren fortsetter å gå på min 280GW 86 modell etter jeg har skrudd av tenningen mens gearet står i 4. I P og N stopper motoren. Alt annet er av, men tenningen på. Dvs turtelleren viser altfor høyt og det er en svak reaksjon på andre funksjoner også. Hvor er feilen? Foreløpig har jeg tro på feil i tenningslåsen og har lagt ut et ønske under "Kjøp".

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago - 9 years 10 months ago #5612 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Koplingsmystikk
Det høres ut som noen har rota litt i det elektriske, uten at jeg kan forklare helt hva som er gjort. Finn deg ett el skjema, og begynn rundt tilkoblingene på kassa. Lurer litt på om det kan være en fantasifull kobling av startsperra på girkassa.

Har tenningslås til bensin til salgs, men jeg tror ikkedet er det du trenger.
Last edit: 9 years 10 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5613 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Koplingsmystikk
Hadde en kortslutning i et skiltlys for et par år siden. Flere ledninger kokte sammen og jeg skiftet alt jeg fant. Senere har jeg hatt en periodisk feil hvor batteriet flater ut etter noen døgn, men ikke alltid. ser for meg at noe har løsnet inni tenningslåsen og flytter på seg. Ledningsnettet ser ok ut. Tidligere eiere har overlatt alle rep til merkeverksted. Kan tenningslåsen åpnes?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5614 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Koplingsmystikk
Det skal litt til at noe flytter på seg inni tenningslåsen, desverre. Det går an å flytte rundt på kontaktene i sluttstykket på tenningslåsen, men det er snodig hvis det skal gi slike problemer.

En bensinmotor går jo sålenge den har spenning inn på coilen, så hva med måle på denne når motoren ikke stopper. Vakkel eller overledning i coilen kan vel både hindre motor i å stoppe, samt tappe batteri med samme feil. En kikk evt bytte denne kan jo være en mulighet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5616 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Koplingsmystikk
Hadde en 124 med automat.. hvis jeg husker riktig fikk jeg ikke til å vri om tenningen (stoppe) når bilen sto i gir. Men i P og N stoppet den. Det er vel en sikkerhetsfunksjon. Mulig det er noe av det samme på din? Synes fortsatt det hørtes rart ut. Skal vel kutte spenningen til coilen når man vrir nøkkelen? du får gjøre som roar sier og måle litt på coilen..

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5624 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Koplingsmystikk
Alt ok med tenningslås og ledere deromkring. Synderen var ledningen til bremselyset. Når bremsen er inne får coilen spenning. Her må det letes og måles. Ligger ledningsbunten bak beslagene oppe i cupeen?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5625 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Koplingsmystikk
Den burde være "lett" å finne. I hvertfall i forhold til at du nå vet hva det er. Det er jo bare en leder til bremselyset, som går fra pedalen. Følg denne, og du vil finne synderen.

Synes du var heldig med den :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 10 months ago #5626 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Koplingsmystikk
enig!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #5656 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Koplingsmystikk
I min iver etter å søke tenning og korslutning åpnet jeg pluggkoplinge til tenningslåsen og sitter nå med 8 plugger som jeg ikke har styringen på. Fargekoden i min bil stemmer ikke med fargekodene i manualen. Den opererer med svart/rød, svart, rød, rød, grønn og grønn og gul. Jeg har ikke gronn og gul, men grønn/ rosa og svart/rosa. Noen som har peiling?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #5658 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Koplingsmystikk
O lykke, nå er vi på vegen igjen! Fargekoder var det lite å hente på. Bertel o Steen forsøkte, men bekreftet at fargekodene var uklare. Måtte lete meg fram til de ymse komponentene og fulgte koplingskjemaet. Det var suksess! Har notert fargekodene, men det hjelper sansynligvis ingen andre enn meg. Merkelig. Overledningen tar jeg til vinteren. Med det været vi har nå, blir det bakerovn selv med åpent vindu.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.051 seconds
Powered by Kunena Forum