G320 V6 vs R6?

More
10 years 3 months ago #5359 by Lars
G320 V6 vs R6? was created by Lars
Hei!
Etter å ha surfet finn de siste 3 ukene og blitt mer og mer forelsket.. har jeg nå endelig bestemt meg for å handle en G. Jeg har vel aldri vært så entusiastisk om en bil noen gang og gleder meg vanvittig mye til å få en i oppkjørselen B)
I den forbindelse har jeg prøvd å lese meg opp på hva som kan være et fornuftig kjøp..
Jeg har kikket litt på på ombygde 97 mod. og kommet fram til et par bensin alternativer hvor en har rekkke sekser og en annen v sekser.
Det jeg ikke blir klok på er om det er stor forskjell på dem?

1. Hva er best?
2. Hvorfor er den ene bedre enn det andre?
3. Bør man være villig til å betale mer for det ene alternativet fremfor det andre og isåfall hvor mye?
4. Hvordan er forbruket på de to?
5. Noen som har erfaring med instalasjon av gass?

Takknemlig for tilbakemeldinger.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
10 years 3 months ago #5364 by Jagman
Replied by Jagman on topic G320 V6 vs R6?
V6 versjonen av 320 er nyere, og derfor mer attraktiv og dyrere...

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5365 by Lars
Replied by Lars on topic G320 V6 vs R6?
Men er nyere alltid bedre? Kvalitetsmessig? og hvor mye ekstra bør man være villig til å betale for en V6 i såfall?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
10 years 3 months ago #5369 by Jagman
Replied by Jagman on topic G320 V6 vs R6?
Jeg vet for lite om denne motoren, men det er andre innpå her som vet mer.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5371 by GW
Replied by GW on topic G320 V6 vs R6?
Jeg har selv foretrukket R6 da de er lettere å komme til, samt at R6 er naturlig balansert sammenlignet med en V6.

Men etter å sett videoen til Kent hos Mercedessource er jeg ikke lenger sikker.



Når det gjelder de nye V6 motorene så gir de fordelene commen rail teknologien gir.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5373 by Rodsten
Replied by Rodsten on topic G320 V6 vs R6?
Gratulerer med riktig valg av bil! :cheer:

Jeg har ikke angret ett sekund på mitt kjøp. ;)

Det er ikke bare motoren som er forskjellig men også girkassa. R6 (m104) leveres med 4-trinns automatkasse type 722.3, V6 (m112) med 5-trinns automatkasse type 722.6. Begge solide produkter, den første hydraulisk styrt, den andre elektronisk styrt (les mer på www.bergsauto.no/girkasseservice/ ). Jeg har R6 og savner til tider femte trinn på kassa, men er veldig glad i "purringen" til m104:




For tekniske spesifikasjoner (drivstofforbruk mm) kan du ta en titt på:
www.mercefreaken.com/modellene/460-461-463/463/g320lang.htm
www.mercefreaken.com/modellene/460-461-463/463/g320v6lang.htm

Personlig ville jeg sett på tilstanden til bilene, undersøkt litt bakgrunnshistorien, hvor langt de har gått og om alt fungerer som det skal.

Angående gass så burde du kanskje heller vurdere E85? Det krever også sine endringer, men ikke på langt nær så mye.

Lykke til med kjøpet!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5378 by Lars
Replied by Lars on topic G320 V6 vs R6?
Takker for gode tilbakemeldinger!

Er det noen som vet om gass sliter på motoren i noen grad? Gitt at jobben med å sette inn gass var gjort profesjonelt, vil motoren på sikt ta skade? Eller er det bare et pluss å ha gass? ( med unntak av plassen tanken tar altså)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5379 by TKA
Replied by TKA on topic G320 V6 vs R6?
Hei!

Ut i fra det jeg har klart å skrape sammen av informasjon, så forstår jeg det slik at M112 (og M113) ikke nødvendigvis tar direkte skade av å gjøres med gass. M104 har jeg ikke sjekket noe rundt. Føler likevel at såkalt ventilsmøring (F.eks Flash lube) er obligatorisk. Tror i sammenhengen at et kontrollert smøresystem (injection) er mer pålitelig enn det tadisjonelle manifold-vakuumsystemet.
Har M112 (E32) i min W211, og skulle gjerne hatt en G med en slik motor. Tror det er en av de mest økonomiske i 3-litersklassen.
For min del er jeg usikker på om jeg ville betalt typisk 30000,- for å spare bensinutgifter. Ville mye heller brukt pengene på M112 vs M104 med LPG :)

2004 E320T 4matic
1999 G500

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5380 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic G320 V6 vs R6?
Hei!
Jeg har en 1992 300GE og vil si at den er tørst. Det er nok mulig å komme under 1.5L på mila men da skal du kjøre forsiktig. Men du verden for en forskjell på kraft og varme fra bensin kontra min 300GD STT. Dieselbilen blir sjelden skikkelig varm om vinteren mens bensineren er varm etter få minutter. Jeg er bensinfrelst men så kjører jeg ikke mange km med småkjøring i disse bilene og trenger ikke å tenke på forbruk. :unsure:
Hvis du er bekymret for forbruket er det nok lurt å bruke mer penger på en moderne utgave.

Det viktigst å tenke på når du kjøper brukt G er om bilen har vært vedlikeholdt eller ikke. Det er etter min mening bare to ytterpunkter her. Enten er de godt vedlikeholdt og nesten feilfri eller de holder på å falle fra hverandre. Rusten er selvsagt største fiende og har de gått i saltlake er de nærmest råtten i understell. Men finner du en med lite rust i karosseri og er forberedt på å bruke 20-30 tusen på reparasjoner første året kan du ikke gjøre mye feil ved å kjøpe G. Når du først har avslørt svakhetene er den lett å vedlikeholde hvis du skrur selv. :whistle:

Mener nu jeg, da! :)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
The following user(s) said Thank You: Rodsten

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
10 years 3 months ago #5382 by Jagman
Replied by Jagman on topic G320 V6 vs R6?
Vel talt Oddvaro!!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.045 seconds
Powered by Kunena Forum