Anbefaling offroad dekk til w463 (G 320 1996-modell)?

More
10 years 3 months ago - 5 years 2 weeks ago #5337 by Rodsten
Hei godt folk! :)

Familien gikk i fjor til anskaffelse av en flott G 320 som har levd sine dager i Japan(!). Vi handlet den gjennom en tysk forhandler og med bilen fulgte det 4 stk godt brukte helårsdekk på Atik-felger (265/70R16). Planen er å bytte til nye dekk som passer bedre til bilen og bruken. Vi trenger dekk som fungerer ok på vei, men som kommer opp en bratt skogsvei og gjennom et myrområde.

Jeg har sett på flere dekkmerker og festet meg ved to som virker spesielt interessante (har nødvendige "tekniske" egenskaper):
Kumho Road Venture MT KL71 265/75R16
Toyo Open Country M/T 265/75R16

Har noen her erfaring med disse dekkmerkene/modellene?

Jeg lurer også på om det er mulig å få godkjent 285/75R16 til samme bil (w463)? Hva må i så fall gjøres av endringer/modifikasjoner? Jeg ønsker egentlig ikke øke høyden på bilen (får problemer med garasjen hjemme).

Mvh
Robert
Last edit: 5 years 2 weeks ago by Rodsten.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5338 by Roar Sæther
Begge dekkmodellene ser jo skikkelig bra ut, uten at jeg kjenner de noe inngående. Det er flere her som kjører på BF Goodrich Mud km2, som også er ett godt alternativ. Sjekk om det er noen som har noe erfaring i forhold til dekkstøy på de dekkene du refererer til. Deg ser ut som de er bra kapable til det du beskriver, så da er det vel støy og pris som er gjenværende kriterier :)

I forhold til godkjenning kjører jeg på 285 65 18, som blir ca det samme. Da stemmer speedometeret på en prikk. Dette ser ikke unaturlig stort ut på 463, så jeg har ikke brydd meg om godkjenning. Uten at det gir deg svar på spørsmålet ditt :cheer:

Tror det kommer til å se fett ut, uansett B)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5339 by Rodsten
Takk for den positive tilbakemeldingen Roar! :cheer: Jeg har også sett på BFG Mud KM2 (får bra omtale på www.offroaders.com/ mm), men fikk beskjed om at de kun ble levert med hvit skrift.. :S

Jeg var litt bekymret om 285/75-16 ble for store i forhold til hjulbuen når man svinger og/eller kjører i terrenget (Atik-felgene har ET 63). Godt å høre at dette ikke burde være et problem. Jeg er helt enig i at 285-dekkene kler bilen mye bedre ja.

Kjøreegenskaper, slitasje og støy er viktig, men det kan virke som erfaringen er varierende også innenfor samme dekk-modell. Men amerikanske veier, temperatur og kjøreforhold er ganske forskjellige fra norske så jeg tar veldig gjerne mot gode tips fra folk her! :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5340 by Puch G

Rodsten wrote: Takk for den positive tilbakemeldingen Roar! :cheer: Jeg har også sett på BFG Mud KM2 (får bra omtale på www.offroaders.com/ mm), men fikk beskjed om at de kun ble levert med hvit skrift.. :S


Mine BFG hadde hvit skrift bare på en side, så det er ikke noe problem so lenge du monterer de "riktig"
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5341 by Roar Sæther
Stemmer det som Andi skriver. Det er bare hvit tekst på ene siden av dekket. Dekkfarget skrift på den andre siden :laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5342 by Rodsten
Takk for tilbakemeldingene Andi og Roar! Da er BFG'en inn til vurdering igjen. :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5344 by Tommyfn
Kjører km2 og er storfornøyd :) bruker den mest på vei, og synes ikke de støyet noe mere enn gatedekka jeg brukte før. På 460 da, som er litt bråkete ifra før. Mine er seipa, skal visst hjelpe både mot støy og slitasje. Og ikke minst vinterføre :-)
The following user(s) said Thank You: Rodsten

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5347 by SGK
Her er en som kjører på TOYO: pointedthree.com/disc/forums/showthread....7&mid=219312#M219312

Ser bra ut og var vist ikke så mye bråk...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5349 by Rodsten
Takk for gode tilbakemeldinger! :)

Jeg har googlet litt (takk for lenken SGK!) og det kan virke som en del som monterer 285/75-dekk bruker space'ere for å unngå at dekkene tar bort i ved fullt rattutslag.. :ohmy:

Forøvrig har mange dekkselgere økt prisene med ca 20% nå rett over nyttår. Forklaringen er nye priser fra leverandørene.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5353 by bilkar
VTP har gode priser på km2 dekk ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.109 seconds
Powered by Kunena Forum