REGLER OMBYGGING OG IMPORT?

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2529 by Jagman
Replied by Jagman on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Jeg har i hvert fall solgt et par tre motorer i min tid, men aldri fått sprøsmål om chassisnummer på bilen de kommer fra. Hva så om man har en motor som er kjøpt på et tidspunkt fra en eller annen, og man plutselig skal få fart på prosjektet? Må man da kjøpe ny motor? I don't think so...

Tror nok Marcu er på sporet av noe her, men jeg nekter å tro at det står noen plass at dette er et krav for å få motorbyttet godkjent. Jeg ville provosert frem bestemmelsen svart på hvitt om jeg befant meg i en sånn skvis!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Last edit: 12 years 3 months ago by Jagman.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2538 by Bjørnar K
Det er nok bare sånn reglene er Bård...
Er det en etat med mange rare ulogiske regler så er det biltilsynet...

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2539 by eesp
Replied by eesp on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Sitat fra siste avsnitt i et svarbrev fra SFOOR på en søknad om motorbytte som jeg har liggende:

"Det må også fremlegges dokumentasjon på hvor de benyttede deler og utstyr stammer fra."

Det trengs ingen voldsom greie, men en kvittering på motoren og gjerne også chassisnummeret på bilen den kom fra var greit ifølge de høye herrer.

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2556 by Malutki
Replied by Malutki on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Jeg byttet motor tre ganger på min bil og aldri fikk spørsmål om hvor det kommer fra. Kanskje hvis jeg skal ombygge til en annen type motor, så spør de om det...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2557 by Terka
Replied by Terka on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?

Malutki wrote: Jeg byttet motor tre ganger på min bil og aldri fikk spørsmål om hvor det kommer fra. Kanskje hvis jeg skal ombygge til en annen type motor, så spør de om det...

Ja. Bytter du f.eks fra bensinmotor til dieselmotor uten å få det godkjent og innskrevet i vognkortet hos SVV, vil du få feil på drivstoffkode og beskjed om forevisning på Trafikkstasjon ved PKK. Kun SVV kan fjerne den type feil på PKK. Tilsvarende vil nok også skje om effekt på motor i bil avviker betraktelig fra det bilen er oppført med, selv innenfor samme drivstoffkode. (Selvsagt noen som har kjenninger som utfører PKK og lar det slippe igjennom kontrollen). Bytte av motor til lik motor som stod i bilen er ikke en ombygging og trenger derved ingen godkjenning.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 3 months ago #2563 by Jagman
Replied by Jagman on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Altså snakker vi ikke om noen reell hindring for å få ombygging godkjent.. IRMC

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2565 by Terka
Replied by Terka on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?

Jagman wrote: Altså snakker vi ikke om noen reell hindring for å få ombygging godkjent.. IRMC

???

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2566 by eesp
Replied by eesp on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Jeg ser ikke hva som er problemet her - sakens fakta har allerede vært oppe til diskusjon:

1. Bytter man motor til en av samme type som satt i bilen fra før er det ikke godkjenningspliktig, og problemstillingen bortfaller.

2. Bytter man til annen motortype (herunder enhver form for bytte av drivstoff eller effektøkning) vil Statens Vegvesen etterspørre den nye motorens opphav. Om dette er en kvittering fra en hugger eller en annen form for dokumentasjon spiller ingen rolle, men *noe* vil de ha. Dette har blitt kraftig innskjerpet de siste årene, etter sigende for å unngå "bilslakting", omsettelse av tyvegods og annen organisert kriminalitet.

Konklusjon: Kjøper man en brukt motor eller en delebil, sørg for å ha kvittering/dokumentasjon dersom delene skal brukes til en godkjenningspliktig ombygning.

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #5093 by Traktor
Replied by Traktor on topic REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Da har jeg endelig fått meg en GW igjen. Tok noen år men nå var det på tide. Motor og girkasse er byttet av forrige eier. Da har jo ikke jeg noen dokumentasjon på hvor byttemotoren kom fra. Men med samme type motor så skal vel det ikke by på noen problemer.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.067 seconds
Powered by Kunena Forum